גלי הלם – מה זה בעצם?

דף הבית » פציעות ספורט » גלי הלם – מה זה בעצם?
solio-alfa-cure-plus-for-woman_M

טיפול בגלי הלם הוא הליך רפואי לא פולשני המבוצע על ידי חשיפת האיבר הפגוע לגלי הלם אקוסטיים או רדיאלים. הליך רפואי זה התחיל בתחום האורולוגיה. כבר בשנות השמונים אורולוגים השתמשו בטיפול בגלי הלם אקוסטיים לצורך פירוק אבנים בדרכי השתן או אבנים בכליות. לאחר הטיפול גילו הרופאים כי “בטעות” גם נוצר שיפור במצב רקמות קרובות לאזור המטופל, למשל במצבים של דלקת כרונית בגיד או מפרק. בעקבות תגלית זאת, בשנות התשעים הטיפול החל להיות מיושם בתחום האורטופדיה ונכנסו לשימוש המכשירים הראשונים שהפיקו גלי הלם אקוסטיים לצורך טיפול בכאבים כרוניים.

מעט סטטיסטיקות על אחוזי ההצלחה של טיפול בגלי הלם:

הרבה קופות חולים משלבות מעבדות טיפול במחלקות האורטופדיה שלהם בשנים האחרונות. מחקר שקופת חולים מאוחדת ביצעה על המעבדות שלה בשנים האחרונות מצביע על אחוזי הצלחה גבוהים בטיפול בבעיות אורטופדיות כרוניות. דורבן בעקב 85%-95%, בעיות בכתף (הסתיידות ודלקות גידים, “כתף קפואה”) 80%-90% , מרפק טניס ומרפק גולף 80%-85%, דלקת בגיד אכילס 75%.

היתרונות של טיפול בגלי הלם:

• טיפול לא פולשני. במהלך הטיפול, המטופל יושב או שוכב על מיטה. את מכשיר הגלים מצמידים לאיבר הפגוע וכעבור 20 דקות המטופל משוחרר לביתו ויכול להמשיך בפעילות כרגיל. לעיתים קורה שמטופל מרגיש כאב ויש צורך באילחוש מקומי, אבל כאשר החלופה היא ניתוח ברור שהיתרון הוא עצום.
• טיפול מהיר. יש מטופלים שירגישו הקלה כבר לאחר הטיפול הראשון. ברוב המקרים ההשפעה תורגש לקראת הטיפול הרביעי. מקובל לעשות הערכת מצב לאחר חודש.
• טיפול בטוח. מחקרים שנעשו לאורך השנים הראו שאין לטיפול בגלי הלם תופעות לוואי. הטיפול אף קיבל את אישור הFDA.

למי מיועד הטיפול בגלי הלם:

התשובה היא באופן כללי לכל מי שסובל מבעיות מפרקים ו/או רצפת אגן כרוניות. בעיות כאב אלה מתחלקות לכמה קטגוריות: כאבי מפרקים בכתפיים, ברכיים או ירך כתוצאה מדלקת מתמשכת שהגוף אינו מצליח להחלים ממנה. כאבי גב שמקורם בניוון שרירי, כאבים בגלל הסתיידות גידים באזור השכמות, בכף היד או בכף הרגל (כתוצאה מדורבן בעקב) וכאבים בברכיים בשל שחיקת סחוס. גלי הלם מומלצים לכל מי שניסה טיפול תרופתי קונבנציונלי לטיפול בבעיות אלה או אפילו טיפול משלים כמו דיקור ולא הרגיש שיפור. בנוסף הטיפול יכול לשמש בתור נסיון אחרון להימנע מניתוח. ניתוח הוא טיפול פולשני, לא נעים, שלרוב משבית את המטופל לכמה ימים. טיפול בגלי הלם יכול לחסוך למטופל את הצורך בניתוח במידה והוא מצליח (וכאמור אחוזי ההצלחה ברוב המקרים די גבוהים).

מה קורה לנו בגוף בעת טיפול בגלי הלם?

כאשר גלי הלם אקוסטיים מוקרנים על הגוף האנושי הם חודרים את העור ואת הרקמות הדקות ומגיעים לרקמות השריר והשלד. שם גלי ההלם מאיצים ומחזקים תהליכי ריפוי טבעי של הגוף. האצה זאת מתרחשת בעזרת 4 תהליכים:
1 – יצירת כלי דם חדשים. גלי הלם מעודדים יצירת כלי דם קטנים באזור המטופל וכך מגבירים את הזרימה של החומרים הטיפוליים שהגוף מפריש בכוחות עצמו.
2 – עידוד ייצור קולגן. שני תהליכים שקורים במקביל בעידוד הטיפול הוא עליה בהפרשת הקולגן וירידה בייצור הסידן באזור המטופל. הירידה בייצור הסידן חשובה מאוד במקרים של הסתיידות. הקולגן הוא חומר שהגוף מייצר באופן טבעי בעת תיקון רקמות פגומות ובניית רקמות חדשות. הקולגן החדש שנבנה כתוצאה מהטיפול מתארגן בצורה אורכית בהתאם למבנה הגיד והוא חזק ודחוס יותר מהקולגן הקיים שיוצר בזמן תהליכי דלקת כרונית.
3 – ריסוק הסתיידויות מקומיות. הסתיידות גידים היא תהליך ניווני שנוצר עם השנים ונובע מסיבות שונות. עד להכנסת הטיפול בגלי הלם לשימוש האפשרות היחידה לטיפול בהסתיידות הייתה ניתוח. אופציית הניתוח מסוכנת בגלל הסיכוי לפגיעה בגידים ועצבים שעוברים בסמוך לגיד המסויד (גם בפן האסתטי מדובר בהליך שאחריו נשארת צלקת). לעומת זאת הטיפול בגלי הלם מספיק חזק ויעיל על מנת לפרק הסתיידויות מקומיות המצטברות על הרקמות הרכות בגופנו, בלי לסכן גידים אחרים.
4 – טיפול בכאבי גב, צוואר וכתפיים הנגרמים כתוצאה מנקודות טריגר בשריר. לעיתים הסרקומרים (אבן בניה של שריר) מתכווץ באופן כה חזק עד שהוא משפיע על אספקת הדם לשריר. כתוצאה מהפגיעה באספקת הדם, יש הצטברות של חומרי פסולת משום שכלי הדם חסומים ואינם יכולים לפנות אותם. הצטברות חומרי הפסולת גורמת לגירוי קצות העצבים באיזור ומצב זה גורם לכיווץ נוסף של הסרקומרים. מעגל זה יכול להשבר ע”י הטיפול בגלי הלם.

לסיכום

הטיפול בגלי הלם מומלץ לכל מי שלא רואה תוצאות מטיפול רגיל אך בכל זאת מנסה להימנע מניתוח. את הטיפול כדאי לעבור רק אצל מטפל מוסמך. אנחנו מזמינים איתכם ליצור קשר עם מעבדת הכאב של אבידור לבירור פרטים על טיפול בגלי הלם במרפאה שלנו.

 

פוסטים אחרונים